Deze Bijbelles voor kinderen in de bovenbouw hoort bij de map 'Op reis'. Dit is een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
Het is goed om met de oudere kinderen dieper na te denken over het thema. Dit kan door middel van een Bijbelleesles. Wanneer kinderen weinig tot niets weten, kan het beste gekozen worden voor een Bijbelvertelling. Wanneer het een groep is met kerkelijke kinderen of kinderen die al veel weten, door bijvoorbeeld opgedane kennis op een christelijke school/zondagsschool/club/kerk, kan er gekozen worden voor een verdieping door middel van een Bijbelleesles.
Bijbelgedeelten
Ruth 1:1 – 2:23
Ruth 4:13 – 22
Kernboodschap
God roept je, Hij wil voor je zorgen!
Nodig
Werkblad
Informatie voor leidinggevenden
De geschiedenis van Ruth biedt gelegenheden te over om lijnen te trekken naar wat vandaag de dag heel actueel is met een grote stroom van vluchtelingen, die wereldwijd ergens anders hun toevlucht zoeken. Wat leren wij van Gods zorg voor kwetsbare mensen en hoe geven we dit handen en voeten in de praktijk?
De instapactiviteit (vraag 1) kost wat voorbereiding en vraagt ook tijdens de les zelf voldoende tijd. Zorg dat er plaatmateriaal beschikbaar is over het leven van vluchtelingen/armen. Tijdens het maken van de collage kun je al praten over wat je ziet en wat je ervan vindt. Denk aan gebrek aan privacy, aan niet naar school kunnen enzovoort.
Bij vraag 2 kunnen gevoelens van angst voor het onbekende of gevoelens van eenzaamheid benoemd worden. Ook kan er juist sprake zijn van een open houding, van nieuwsgierigheid, willen leren enzovoort.
Vraag 3 doet ons stilstaan bij het getuigenis van Naomi over God. Het valt op hoe negatief ze over God is. Ruth zegt: “Uw God is mijn God”. Een groot wonder tegen de achtergrond van Naomi’s woorden. Laat de kinderen hier nadenken over het beeld dat ze van de Heere hebben. Probeer vanuit de Bijbel hier leiding aan te geven. Het gaat niet om ons idee, maar om wat God Zelf openbaart in Zijn Woord.
Vraag 4 is bedoeld om concreet na te denken wat wij voor andere mensen kunnen doen. Denk aan het beeld van Christus in je leven vertonen. Dat God bijzondere zorg besteedt aan kwetsbare mensen zien we bij de aanwijzingen in de Bijbel met betrekking tot weduwen, wezen en vreemdelingen. Hij zorgt dat de meest kwetsbaren er niet alleen voor staan! Het doet ons nadenken over ons Godsbeeld. God is een Geest, maar om Zijn karakter aan ons duidelijk te maken, gebruikt Hij in Zijn Woord allerlei beelden om Zich te laten kennen. Hier gaat het om de veiligheid bij Hem, zoals een kuikentje schuilt onder de vleugels van een kip.
Met vraag 5 willen we stilstaan bij hoe Boaz iets laat zien van Jezus. Leg uit wat het losserschap inhield en trek lijnen naar Jezus als de Verlosser. Hij wil onze zonden op Zich nemen en vergeven.
Het bijzondere aspect dat we in vraag 6 naar voren willen halen, is dat tijdens de kraamvisite bij Ruth de Heere groot gemaakt wordt. Hebben wij er oog voor dat elk kind een geschenk van God is? Elk kind dat deze les bijwoont, is alleen daarom al waardevol!
Tot slot staan we met vraag 7 stil bij de geslachtsregisters uit Ruth 4 en Mattheüs 1. Het lijkt niet direct nuttig voor ons, maar elk detail in de Bijbel is belangrijk. Het feit dat Ruth opgegroeid is buiten het volk van God en toch een plekje heeft in het geslachtsregister van de Zaligmaker, laat God zorg en liefde zien. Ook in de tijd van het Oude Testament was er ruimte voor mensen van ‘buitenaf’. Die ruimte is in het Nieuwe Testament nog veel groter geworden. Dat spoort ons aan ruim tot Christus te nodigen en niemand uit te sluiten. Een ieder mag tot God komen met hulp van de Heilige Geest.
Het werkblad voor de kinderen vind je in de download.