Deze Bijbelles voor kinderen in de bovenbouw hoort bij de map 'Zoek de schat'. Dit is een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
Het is goed om met de oudere kinderen dieper na te denken over het thema. Dit kan door middel van een Bijbelleesles. Wanneer kinderen weinig tot niets weten, kan het beste gekozen worden voor een Bijbelvertelling. Wanneer het een groep is met kerkelijke kinderen of kinderen die al veel weten, door bijvoorbeeld opgedane kennis op een christelijke school/zondagsschool/club/kerk, kan er gekozen worden voor een verdieping door middel van een Bijbelleesles.
Bijbelgedeelten
Lukas 2:8-20 en Jesaja 9:1-6
Kernboodschap
De Heere Jezus zorgt ervoor dat al Gods beloften worden vervuld
Nodig
Werkblad 4, pennen/stiften
Informatie voor leidinggevenden
Als aandachtstrekker beginnen we deze les met een waargebeurd verhaal over twee koeienjongens. Dit verhaal heeft een mooie link naar wat we vandaag lezen in de Bijbel over de herders van Bethlehem. Tegelijk komt het dichtbij de kinderen. In deze les komt het eropaan: Wat staat jou in de weg om niet met haast op weg te gaan om de schat van je leven te vinden?
We beginnen met vraag 1 in het Oude Testament. We kijken naar de belofte van Jezus’ geboorte uit Jesaja 9. We besteden met name aandacht aan de woorden ‘Vredevorst’ en ‘vrederijk’, omdat het ook in de geschiedenis uit Lukas 2 over vrede gaat. Zo ontdekken de kinderen hoe God Zijn beloften vervult. Als start maken de kinderen een woordweb over ‘vrede’.
We gaan vervolgens naar het Nieuwe Testament. In Lukas 2 zien we de vervulling van de belofte uit Jesaja 9. Jezus is geboren. Hij wordt Zaligmaker genoemd. (Vraag 2) In Mattheüs 1:21 lezen we wat het woord Zaligmaker betekent: Jezus zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. (Vraag 3)
In vraag 4 proberen we het verband te leggen tussen de blijdschap voor alle volken en het engelenlied, waarin gesproken wordt over vrede op aarde. Op dit moment kun je de kinderen nog eens naar hun woordweb laten kijken. Wat is vrede op aarde? Wat maakt jou blij? De herders houden het goede nieuws van blijdschap en vrede niet voor zichzelf. Ze bazuinen het rond. Wat is de reactie? Verwondering. Maar we lezen niet dat er ook nog maar iemand anders zelf op zoek gaat naar de schat. (Vraag 5)
Bij vraag 6 leggen we de reactie van de mensen in Bethlehem naast ons eigen leven. Wij horen nu ook over Jezus, de Zaligmaker. Doen we wat met die boodschap? Jezus is nog steeds te vinden! Door te bidden, in de Bijbel te lezen en de Bijbel te horen uitleggen (kerk/school/ club/gezin…) kun je Hem leren kennen.
Jezus vinden geeft zo’n blijdschap! Vraag 7 laat ons herders zien die God verheerlijken en prijzen. God komt aan Zijn eer!
Vraag 8 brengt ons weer even terug bij onze Afrikaanse koeienjongens. We willen nadenken hoe wij naar de Heere Jezus kunnen gaan. Maak het concreet. Laat de kinderen maar met voorbeelden komen. Bijvoorbeeld: bidden, zingen, naar de kerk of club gaan, elke dag voor Hem leven, Hem danken voor alles wat Hij geeft, vergeving van zonden vragen enz.
Om in het beeld van herders te blijven, kijken we in vraag 9 naar Jezus als de goede Herder, die Zijn leven gaf voor Zijn schapen om hen leven en overvloed te geven. Gaat dat om een rijk leven op aarde? Leg uit dat leven en overvloed wijst op het eeuwig leven, de vergeving van zonde, de rijkdom van een leven met en uit Christus. Een leven van vrede! Dit vergelijken we nu bij vraag 10 met de woorden uit het woordweb van vraag 1.
Het werkblad voor de kinderen vind je in de download.