Dit spel komt uit de map 'Op reis'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
Uitleg
Het volk Israël kon door de Rode Zee gaan zonder dat ze nat werden. De kinderen spelen waterspelletjes en daarbij moeten ze zorgen dat ze droog blijven.
Benodigdheden
- De benodigdheden staan per spel beschreven.
- De genoemde materialen zijn voor twee groepjes.
Speelwijze
Verdeel de kinderen van tevoren in groepen van ongeveer 6-8 kinderen. Zorg voor even aantallen. De spellen kunnen met twee groepen tegelijk worden gespeeld, een aantal met de hele groep.
Voor de hele jonge kinderen is het goed om het wedstrijdelement weg te laten en ze de spelletjes met elkaar te laten spelen. Maak eventueel kaartjes op verschillende kleuren papier waarop de kinderen de spellen en hun score bij kunnen houden. Het is handig om bij elk spel de spelbeschrijving neer te leggen. Zorg er ook voor dat er duidelijk staat aangegeven welk nummer het spel heeft.
Spel 1: bekertjes doorgeven
- Benodigdheden: vier emmers, plastic bekertjes, stopwatch.
- Voorbereiding: vul twee emmers met water.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Stel de groepen in rijen op achter een emmer met water en een plastic bekertje. Zet een eindje verder een lege emmer neer. Na het startsein is het de bedoeling dat het voorste kind zo snel mogelijk naar de lege emmer rent met een vol plastic bekertje. Vervolgens leegt het kind het bekertje en rent weer naar de rij. De eerstvolgende vult het bekertje weer en rent naar de emmer. De groep die als eerste de emmer leeg heeft of na een bepaalde tijd het meeste water in de emmer heeft, is de winnaar.
Spel 2: emmerestafette
- Benodigdheden: lint of stoepkrijt voor de startlijn, vier emmers, voor elk kind een plastic bekertje, stopwatch.
- Voorbereiding: vul twee emmers met water, startlijn markeren.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Stel de groepen op achter een gevulde emmer. Aan de overkant staan de twee lege emmers. De kinderen scheppen water uit de grote emmer in hun bekertje en brengen dit naar de overkant door het bekertje op hun hoofd te zetten en naar de overkant te rennen. Het bekertje mag maar met één hand vastgehouden worden. Wie heeft de volste emmer na een afgesproken tijd?
Spel 3: sponsenrace
- Benodigdheden: lint of stoepkrijt voor het aangeven van het parcours, hindernismaterialen (stoel, tafel, emmer), per kind een sponsje (bijv. schuursponsjes), vier emmers.
- Voorbereiding: parcours met hindernissen uitzetten, twee emmers met water vullen.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Elk kind krijgt een spons en staat naast een emmer water bij de startlijn. Na het startsein moet elke groep proberen zoveel mogelijk water op te nemen in de spons en met de spons in de hand het parcours lopen. Aan het einde wringen de kinderen de spons uit. Wie heeft de volste emmer na een afgesproken tijd?
Spel 4: waterbenen
- Benodigdheden: lint of stoepkrijt voor het aangeven van het parcours, hindernismaterialen (stoel, tafel, emmer), twee kleine emmertjes.
- Voorbereiding: parcours met hindernissen uitzetten, twee emmertjes met water vullen.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Geef elke groep een klein emmertje water dat tot de rand gevuld is met water. Laat de kinderen in een rij achter elkaar staan. Het emmertje moet doorgegeven worden van het achterste kind naar het voorste kind. Het achterste kind sluit weer vooraan als het de emmer heeft doorgegeven. Wie heeft de volste emmer na een afgesproken tijd?
Spel 5: waterkip
- Benodigdheden: lint of stoepkrijt voor het aangeven van het parcours, hindernismaterialen (stoel, tafel, emmer), twee emmers, per kind een petfles.
- Voorbereiding: parcours met hindernissen uitzetten (simpel), petflessen vullen met water.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Alle kinderen krijgen een petfles gevuld met water. Deze houden ze vast tussen hun knieën. Met de fles tussen hun knieën moeten ze proberen het parcours af te leggen. Aan het einde van het parcours moeten ze de fles in de emmer leeggieten. Welke groep heeft als eerste de emmer vol?
Spel 6: waterpistooltikkertje
- Benodigdheden: voldoende waterpistolen voor één groepje, voor alle kinderen een A4-papier (of A5-papier om het moeilijker te maken), schilderstape, lint of stoepkrijt voor de startlijn.
- Voorbereiding: waterpistolen vullen, start- en eindstreep aangeven met lint of stoepkrijt.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Een groep kinderen krijgt waterpistolen. Het andere groepje krijgt een papier op hun rug geplakt. De kinderen met het papier op hun rug staan met hun rug naar de kinderen met de waterpistolen op een paar meter afstand. Na het startsein moeten ze zo zoveel mogelijk ruggen nat zien te spuiten. Hoeveel papiertjes zijn er nog droog? Daarna groepen wisselen.
Spel 7: waterkikker
- Benodigdheden: per kind een plastic bekertje, springtouw, twee maatbekers of emmertjes met een liniaal erin.
- Voorbereiding: vul voor elk kind een bekertje water.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Elk kind staat klaar met een bekertje water. Laat ze om de beurt met het springtouw springen. Als er vijf keer goed gesprongen is, leegt een kind een bekertje water in de emmer. De groep die als eerste alle bekertjes leeg heeft, heeft gewonnen.
Spel 8: ballon gooien
- Benodigdheden: waterballonnen.
- Voorbereiding: vul voldoende waterballonnen voor elk groepje.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Elk groepje staat in tweetallen tegenover elkaar. Zorg dat er ongeveer twee meter tussen de kinderen zit. Na het startsein gooit elk duo een waterballon over naar elkaar. Doe dit ongeveer vier keer. De groep waarbij de meeste waterballonnen heel zijn gebleven, heeft gewonnen.
Spel 9: knoeidrink
- Benodigdheden: per kind een plastic bekertje.
- Voorbereiding: vul de bekertjes met water.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Elk kind krijgt een bekertje met water en moet dat leegdrinken zonder handen te gebruiken. Welk groepje is het droogst gebleven? Als de kinderen al nat zijn van de andere spelletjes: welk groepje heeft het water het snelste op?
Spel 10: ijzig happen
- Benodigdheden: per kind een ijsklontje.
- Voorbereiding: vries de ijsklontjes in met een snoepje of een stukje fruit.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Elk kind krijgt een ijsklontje waarin iets is ingevroren. Welke groep heeft het eerste het ijsklontje met inhoud op?
Spel 11: waterober
- Benodigdheden: per kind een kartonnen bordje en een plastic bekertje, twee maatbekers of emmertjes met een liniaal erin.
- Voorbereiding: vul de bekertjes met water.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Elk kind krijgt een kartonnen bord met daarop een bekertje water. Dit moeten ze brengen naar de lege emmer. De groep die het meeste water aan de overkant heeft gebracht, wint.
Spel 12: ballonnenrace
- Benodigdheden: waterballonnen, per duo één theedoek, twee emmers.
- Voorbereiding: vul de waterballonnen met water.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepen tegelijk. Elke groep staat klaar in tweetallen in een rij naar de overkant. Er moet een flinke stap tussen de paren zitten. Elk paar heeft een theedoek vast. Aan het begin van de rij staat een emmer gevuld met waterballonnen en aan het einde van de rij een lege emmer. Bij het startsein pakt het eerste duo een waterballon en legt die in de theedoek. Samen proberen ze de ballon in de theedoek van het volgende duo te gooien. Er mag niet gelopen worden. De groep die het eerste vijf of tien ballonnen héél aan de overkant heeft gebracht, heeft gewonnen.
Spel 13: waterei
- Benodigdheden: waterballonnen, twee lepels, vier emmers, lint of stoepkrijt voor de startlijn.
- Voorbereiding: vul de waterballonnen met water en geef de startlijn aan.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepjes tegelijk. Beide groepjes staan achter de startlijn. Het voorste kind krijgt een lepel met een waterballon. Na het startsein moet de ballon, met behulp van de lepel, naar de overkant gebracht worden in de emmer. Vervolgens wordt de lepel naar het volgende kind gebracht en mag dat kind proberen een ballon naar de overkant te krijgen. Welk groepje heeft als eerste tien waterballonnen in de emmer?
Spel 14: onderwater
- Benodigdheden: waterballonnen, vier emmers, twee zware voorwerpen (mok, kom, steen).
- Voorbereiding: vul twee emmers met waterballonnen.
- Speelwijze: speel dit spel met twee groepjes tegelijk. Elke groep staat in een rij of gebroken cirkel met een flinke stap ertussen. Aan het einde van de kring of rij staat een emmer met daarin ondersteboven een stenen kom of mok. Een waterballon wordt van het begin naar het einde gebracht door hem van het ene kind naar het andere te gooien. Op het einde van de rij wordt het water uit de ballon in een emmer geleegd door de ballon stuk te prikken. De groep waarvan het voorwerp als eerste onder water is, heeft gewonnen.
Spel 15: sponswringen
- Benodigdheden: per kind een sponsje (bijvoorbeeld schuursponsjes). Per kind een boterbakje tot de helft gevuld met water.
- Voorbereiding: vul de bakjes met water.
- Speelwijze: dit spel kan met de hele groep gespeeld worden. Alle kinderen zitten in een kring. Iedereen heeft een bakje water en een spons voor zich. Let op dat de bakjes elkaar raken. Iedereen doopt bij het startsein zijn spons in het water en wringt deze uit boven het bakje van de rechterbuurman. De bedoeling is om je bakje zo snel mogelijk leeg te krijgen. Wie is de winnaar?
Spel 16: flessenvoetbal
- Benodigdheden: voor elk kind een petfles met water, zachte bal, watervaste stift.
- Voorbereiding: zet een streep op elke fles om aan te geven tot hoever het water er niet uit mag en vul de flessen helemaal met water.
- Speelwijze: dit spel kan met de hele groep gespeeld worden. Geeft iedereen een gevulde fles met water. De flessen moeten allemaal even groot zijn en er moet in iedere fles evenveel water zitten. Laat iedereen zelf een plekje kiezen waar hij/zij de fles neerzet. Gooi de bal het veld in. De bedoeling is dat met de bal de andere flessen omgeschopt worden. Als de fles helemaal leeg is, wint de speler met de meeste inhoud aan water en kan het spel opnieuw beginnen. Belangrijk: niet al het water kan uit een fles gaan als de fles omvalt. Zet daarom een streepje op iedere fles. Als het water voorbij het streepje is, wint de speler met de volste fles.
(spelideeën waterestafette afkomstig van: www.jeugdevangelisatie.nl)