Dit citaat komt uit het boekje ‘Daadkracht’, geschreven door Laurens Snoek. De citaten zijn ‘denkprikkels’ voor opvoeders die betrokken zijn op doeners in de kerk. In de toelichting wordt een stukje uitleg gegeven.
De motivatie om mee te doen en mee te denken neemt sterk toe, als het gesprek of de bijeenkomst uitloopt op een tastbaar resultaat.
- een foto;
- een presentje;
- een boekje o.i.d. dat door de groep zelf is gevuld en samengesteld;
- een bakproduct.
Een tastbaar product, daar doen ze het voor
Toelichting
Zelden waren die jongens en meiden zo gemotiveerd bezig geweest voor het vak godsdienst. De reden? Ze zouden als klas gedurende een half jaar gaan werken aan een groots product, waarvan ze wisten: het komt in een godsdienstlokaal te hangen en zal jarenlang gebruikt worden als lesmateriaal voor de klassen na ons.
Het waren dan ook doeners: vwo-ers die wat minachtend neerkeken op al die leeftijdgenoten die veel lazen en discussieerden en hard leerden.
Het product? Een stadsplattegrond van het oude Korinthe, verdeeld in zes wijken. Elk groepje zou een wijk voor zijn rekening nemen en in die wijk een thema uit de eerste Korinthebrief uitbeelden. Het geheel moest een soort schilderij worden van meer dan een vierkante meter. En het lukte!
Een tastbaar product, daar doen ze het voor. Of het nu groot of klein is.