Dit citaat komt uit het boekje ‘Daadkracht’, geschreven door Laurens Snoek. De citaten zijn ‘denkprikkels’ voor opvoeders die betrokken zijn op doeners in de kerk. In de toelichting wordt een stukje uitleg gegeven.
Wat is de overeenkomst tussen het bestrijden van stress en het geestelijk vormen van jongeren? Dat de indirecte aanpak de meest effectieve is.
Keihard aan de gang gaan om stress te bestrijden, levert extra stress op.
Jongeren voortdurend onder druk zetten met je boodschap, levert weerstand en teleurstellingen op.
De balans tussen loslaten en vasthouden, dié werkt vormend, voor jezelf en voor de jongeren.
De indirecte aanpak werkt het best
Toelichting
Een beginnend docent kreeg het advies: ‘Zorg dat ze je eerst vrezen, daarna kun je gaan lesgeven.’
Het resultaat viel tegen. Hij verloor zoveel tijd en energie aan ordemaatregelen dat er van de inhoud van de lessen niets terechtkwam.
Toen verlegde hij zijn aandacht grotendeels naar drie dingen: grondige kennis van de lesinhoud, actuele kennis van zijn leerlingen en een doordachte organisatie van zijn lessen. En daar begon de weg omhoog! Het duurde lang, maar het effect was breder en dieper dan van welke ordemaatregel ook. Zijn leerlingen ontdekten namelijk dat hij hun ontzag waard was. Dus niet alleen vanwege zijn positie, maar vooral ook om wat hij was en wat hij te bieden had.
Op allerlei creatieve manieren probeerde een jeugdwerkleidster de jongelui van haar club sneller binnen te krijgen om op tijd met ze aan het onderwerp te kunnen beginnen. Maar tot haar voortdurende ergernis lukte het niet. Totdat ze die directe aanpak losliet en elke avond begon met allerlei gesprekjes. Al die ‘verloren tijd’ bleek pure winst te zijn.