Heb je je weleens afgevraagd wat een koe de hele dag doet? Nou, een koe is aardig wat tijd kwijt aan kauwen. Als een koe gras eet, gaat ze dat eerst heel lang vermalen tussen haar kiezen. Daarna gaat dat gras door haar vier magen heen. Tussendoor haalt een koe het weer naar boven en dan gaat ze er wéér op kauwen. Pas als alle voedingstoffen eruit zijn, poept ze het overblijfsel uit.
OVERDENKING
Heb je je weleens afgevraagd wat een koe de hele dag doet? Nou, een koe is aardig wat tijd kwijt aan kauwen. Als een koe gras eet, gaat ze dat eerst heel lang vermalen tussen haar kiezen. Daarna gaat dat gras door haar vier magen heen. Tussendoor haalt een koe het weer naar boven en dan gaat ze er wéér op kauwen. Pas als alle voedingstoffen eruit zijn, poept ze het overblijfsel uit.
In Psalm 1:2 gaat het over het overdenken van Gods Woord. Hier wordt het Hebreeuwse woord ‘hagah’ gebruikt. Dat kun je goed vertalen als mediteren. Het is ‘kauwen’ op Gods Woord, dus eigenlijk wat koeien doen met gras. Je neemt het Woord tot je en overdenkt het, opnieuw en opnieuw. Kauwen en herkauwen. Dan haal je écht de voedingsstoffen eruit. Het heeft weinig zin om geestelijk voedsel tot je te nemen als je geen tijd neemt om er goed op te ‘kauwen’. Zonder meditatie de Bijbel lezen of een preek luisteren, is hetzelfde als een goed stuk biefstuk eten zonder te kauwen.
Mediteren is je concentreren op Gods Woord en op de levende Christus: de Levensbron. Zo kun je wortelen en sterk worden in Hem. Net als een boom die bij het water staat (Psalm 1:3) Mediteren is het tegenovergestelde van verstrooiing zoeken, zoals eindeloos YouTube-filmpjes kijken. Zonder meditatie raak je snel verzwakt, je wordt als ‘los zand’ en als ‘kaf dat de wind wegblaast’ (Psalm 1:4). Meditatie geeft diepgang aan het geloof. Het voorkomt dat woorden als ‘zonde’, ‘verlossing’ en ‘genade’ koude woorden blijven.
De Engelse opwekkingsprediker George Whitefield (1714-1770) zei over meditatie: “Meditatie is voor de ziel, wat spijsvertering is voor het lichaam. Het was Davids ondervinding, en daarom was hij veel bezig met overdenking. Zelfs midden in de nacht. We lezen ook over Izak die uitging in het veld om ’s avonds te kunnen mediteren. Of, wat ook wel wordt gezegd, om te bidden. Want meditatie is een vorm van stil gebed. Dikwijls wordt de ziel hierdoor als het ware uit zichzelf opgetild tot God. Dan is men tot op zekere hoogte in eenzelfde situatie als de gezegende zielen die door onmiddellijk aanschouwen altijd het aangezicht van onze hemelse Vader zien.”
“Niemand dan deze gelukkige zielen, die gewend zijn zich met dit godzalige werk bezig te houden, kan zeggen hoe zegenrijk meditatie het godzalige leven bevordert. ‘Een vuur ontbrandde in mijn overdenking’, zegt David in psalm 39. Terwijl de gelovige Gods werken en woorden overdenkt, dan voelt hij vaak het vuur van Gods liefde ontbranden.
Hij moet dan wel spreken en vertellen van de liefde en vriendschap van de Heere voor zijn ziel. Vooral wanneer hij dat werk der werken overdenkt, dat wonder der wonderen, die verborgenheid der godzaligheid (1 Tim. 3:16): ‘God geopenbaard in het vlees’, het Lam van God, geslacht voor de zonden der wereld. Mediteer daarom vaak als u ernaar verlangt om een innige en gelijkmatige wandel met de allerhoogste God te hebben en te houden.”
Meditatie is alleen vruchtbaar in verbinding met de Heere Jezus. Bijbelse meditatie is dan ook heel wat anders dan het mediteren zoals je dat tegenkomt in het boeddhisme. Die meditatie is gericht op het uitblussen van je verlangens en het leeg maken van jezelf. Als je zo je eigen ‘huis’ leegmaakt, ben je een makkelijke prooi voor boze geesten (Mattheüs 12:43-45). Christelijke meditatie betekent juist dat je je richt op de volheid van de Heere Jezus en Zijn Woord. Het is ‘kijken’ naar de Heere Jezus met de ogen van het geloof, waardoor je verandert naar Zijn beeld (2 Korinthe 3:18). Meditatie en gebed kun je niet los van elkaar koppelen. Als je bijvoorbeeld mediteert over je zonden of de vrede van Christus, kan zo’n overdenking vanzelf overgaan in een smeekbede of juist in aanbidding.
Meditatie is in deze tijd niet makkelijk. Je hebt er eigenlijk een rustig plekje voor nodig. Anders komen er te veel prikkels op je af: appjes, leuke filmpjes, foto’s, noem maar op. In Genesis 24:63 staat dat Izak ’s avonds het veld in ging om te bidden en te mediteren. Misschien geen gek idee om ook eens te doen? ‘s Avonds of ’s ochtends het veld in. En daar rustig ‘kauwen’ op Gods Woord. Desnoods tussen de koeien.
Maar ook zonder afleiding van YouTube en je telefoon is meditatie niet eenvoudig. Je eigen hart heb je namelijk altijd bij je. En ook de zondige verlangens die wonen in je hart. Daarom hebben we de hulp van de Heilige Geest nodig. Hij helpt de gelovigen in hun zwakheden (Romeinen 8:26) en richt hun blik steeds op de Heere Jezus: de Leidsman en Voleinder van het geloof (Hebreeën 12:2).
STUDIEVRAGEN
- Psalm 1:1-6 en Jozua 1:8 In deze Bijbelgedeeltes gaat het over de wet van de HEERE (Zijn onderwijs, Zijn Woord), en dat je die dag en nacht moet overdenken. Wat betekent dat concreet? Hoe is dat in jouw leven?
- Psalm 119:9-16 Waarom zou de psalmdichter blijer zijn met Gods wetten dan met aardse rijkdom (vers 14)?
- Psalm 143:1-6 Welke grote daden van de Heere, waarin Hij zondaren verlost, wil jij overdenken?
- Genesis 24:63-67 Met het woord ‘bidden’ in vers 63 kan ook ‘overdenken’ of ‘mediteren’ bedoeld zijn. Izak koos hiervoor de eenzaamheid van het veld. Houd jij weleens ‘stille tijd’? Zo ja, heb jij hier een vaste (rustige) plek voor? Denk erover na wat voor jou een goede plek is.
- Lukas 2:15-19 Maria onthoudt wat haar verteld wordt over het Kind Jezus. Ze denkt er steeds over na en probeert de betekenis te begrijpen. Wat wil jij vandaag van Maria leren?
- Kolossenzen 3:16-17 Welke psalm of welk geestelijk lied zing jij graag? Wat vind je mooi of aansprekend aan die psalm of dat lied?
- 1 Timotheüs 4:6-16 Lees vers 15 nog eens na. Wat is het doel van meditatie?
ZINGEN
Psalm 1:1,2 • Psalm 119:1,4 - ‘Door de wereld gaat een woord’ - ‘Als een hert dat verlangt naar water’